Interview

Simon Neefjes (TBWA) over hoe merken zich onsterfelijk kunnen maken

Door: Richard Otto - January 20, 2016

Simon Neefjes is CEO van reclamebureau TBWA en in 2013 door Adformatie verkozen tot Meest Onmisbare Man In De Reclame. Uitgever en mede-auteur Richard Otto interviewde hem over oa het opbouwen van een relatie tussen consument en merk en dé ingrediënten van een 'onsterfelijk merk'.

Met welke 'ingrediënten' maakt een merk zich volgens jou onsterfelijk?
Voorwaarde voor een echt merk is dat je een duidelijk beeld voor ogen hebt, als je dat merk hoort. Een sterk merk is dominant in zijn categorie en/of heeft iets wat andere merken niet hebben.

Kunnen merken een relatie opbouwen met consumenten?
Als consumenten echt gek zijn op een merk en daar echt trouw aan zijn, dan is er vanzelfsprekend sprake van een zeer waardevolle relatie.Grote merken worden al sinds mensenheugenis ondersteund door reclamebureaus.

De laatste 20 jaar zijn er steeds meer advertentiemogelijkheden en hebben we te maken met een veranderende mediaconsumptie. Is de relatie met het reclamebureau ook veranderd?
Door de enorme groei van digitale mogelijkheden zijn er veel meer gespecialiseerde bureaus ontstaan waar deze merken gebruik van maken. Vroeger had je één reclamebureau waarmee je een zeer hecht contact had en dat alles voor je deed. Tegenwoordig heb je diverse bureaus nodig, waar je dan ook een relatief lossere relatie mee hebt.Met massamedia zoals TV, radio en print konden grote merken eenvoudig de consument landelijk bereiken.

Is het door alle nieuwe digitale communicatiemogelijkheden moeilijker of juist makkelijker geworden om grote groepen consumenten te bereiken?
TV en radio worden steeds digitaler. Je kunt online makkelijker specifieke groepen bereiken. Het zal in de toekomst steeds lastiger worden iedereen in korte tijd te bereiken. Ook zal daar dan meer geld voor nodig zijn, omdat je dan meerdere doelgroepen zal moeten 'inkopen'. Wellicht dat outdoor deze mogelijkheid in de toekomst kan bieden omdat mensen altijd wel buiten zullen zijn.

Voor welk verdwenen merk zou je graag een herlanceringscampagne maken?
Het zou me wel mooi lijken om het merk Zündapp nieuw leven in te blazen. Dat was in mijn jeugd nog een sterk merk.


comments powered by Disqus

« Ivo Roefs (Tribal DDB) over veranderingen in de reclame Rick van Velthuysen (Radio Veronica) over de Amsterdam Admirals »

Deze site draait op Bolt.