Nieuws

Onderzoek naar meest gemiste verdwenen merken

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - November 21, 2016

De Negerzoen is nog altijd een van de meest gemiste merken van Nederland. Qua verdwenen radio- & TV-zenders voert TMF de populariteitsranglijst. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van Richard Otto & Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken. Binnen zes verschillende categorieën vroegen zij online aan 375 Nederlanders naar welk verdwenen Nederlandse merk zij het meest terugverlangen. Tot slot werd gevraagd welk verdwenen merk absoluut niet meer terug hoeft te keren. De DSB Bank ging er hier met de ‘hoofdprijs’ vandoor.

Negerzoen nog altijd populair
Onderzoek onder 375 Nederlanders heeft uitgewezen dat de Negerzoen nog altijd mateloos populair is in ons land. Het merk werd veruit het vaakst genoemd in een online onderzoek naar verdwenen merken. Op de vraag welk verdwenen merk het meest wordt gemist in de supermarkt, antwoordde maar liefst de helft van alle respondenten de Negerzoen. De merknaam Negerzoen verdween in 2006 uit de schappen, toen producent Buys bekendmaakte dat de zoetigheden voortaan als Zoenen door het leven zouden gaan. Veel consumenten zagen het schrappen van de naam Negerzoen als ongewenste betutteling en riepen dat ons land was doorgeslagen in politieke correctheid. Het was echter geen politieke druk, maar een stunt van de marketingafdeling van Buys. Als er veel over het product gesproken zou gaan worden, zou het ook meer moeten gaan verkopen. Het tegenovergestelde bleek waar. Veel Nederlanders lieten het product als protest en uit onvrede links liggen.

Veel jeugdsentiment
Ook bij het meest gemiste radio- of TV-merk bleken de respondenten eensgezind. Bijna de helft van alle stemmen ging naar muziekzender TMF. Op ruime afstand volgde Radio Noordzee. Het merk TMF heeft van 1995 tot 2011 bestaan en geldt als de springplank voor diverse bekende Nederlanders, waaronder Bridget Maasland en Sylvana Simons. Zowel de RTL-presentatrice als de nieuwbakken politica begonnen hun mediacarrière als VJ bij de voormalige jongerenzender. Ook in de categorie van verdwenen dagbladen en magazines kwam een jongerenmerk als winnaar uit de bus. Pubermagazine BreakOut! voerde hier de lijst aan met De Pers en Aktueel als nummer twee en drie op gepaste afstand. Bij de verdwenen internet- en telecommerken werden jongerenmerken Hyves en Hi het vaakst genoemd.

Nek-aan-nek race en diversiteit
Op de vraag welke verdwenen dienstverlener het meest wordt gemist volgde een spannende strijd tussen Postbank en PTT. Uiteindelijk ging eerstgenoemde er met de winst vandoor. Als meest gemiste winkelmerk kwam de C1000 als winnaar uit de bus, ten koste van onder andere de SRV Wagen en V&D. Het merk C1000 verdween pas in 2015 definitief uit het straatbeeld na een overname door JUMBO Supermarkten. Het onderzoek werd afgesloten met een open vraag naar welk verdwenen merk nooit meer hoeft terug te keren. Door de 375 respondenten werden hierop 98 verschillende merken genoemd, waarbij de DSB Bank de lijst aanvoerde met 55 vermeldingen. Op een gedeelde tweede plek volgden V&D en Buckler. Door het hele onderzoek heen hebben maar liefst 284 verschillende merken de revue gepasseerd.

Onderzoek is verricht door auteurs Richard Otto en Robbert van Loon van het boek Vedwenen Verdwenen Merken dat tijdelijk in prijs is verlaagd naar € 19,95 (i.p.v. € 29,95).


comments powered by Disqus

« Verdwenen Merken op Pinterest Deze retailmerken gaan een spannend 2017 tegemoet »

Deze site draait op Bolt.