Blog

Merken die Verdwijnen: Maarten Hafkamp over Media

- February 3, 2017

Na twee succesvolle edities van het boek Verdwenen Merken blikken auteurs Richard Otto en Robbert van Loon ditmaal vooruit. Bekende branchegenoten worden aan het woord gelaten om hun visie te geven over merken, waarvan zij verwachten dat deze op termijn zullen verdwijnen. Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen? In deze editie spreken we Adformatie-journalist Maarten Hafkamp die zijn visie geeft op het medialandschap:

Maarten Hafkamp: 'De komende jaren zal een groot aantal publieke omroepmerken verdwijnen. Onder het bewind van een nieuwe, echt goede en vooruitstrevende mediastaatssecretaris (het is nog even afwachten welk kabinet geformeerd wordt, maar laat het in godsnaam niet weer Sander Dekker zijn) worden BNN-Vara, AvroTros en KRO-NCRV opgeheven en het BBC-model gecreëerd met ijzersterke (programma)content. Deze omroepmerken worden vervolgens productiehuizen die ook voor de commerciële zenders content kunnen gaan leveren, behalve de TROS. Die maakt zich los van de Avro en maakt een doorstart als zelfstandige commerciële (digitale) zender.
De ontzuiling werd meer dan een kwart eeuw geleden al ingezet, maar nog altijd is het publieke bestel voor een groot deel ingericht op aparte omroepen, waarvan het publiek al lang de identiteit niet meer kent. Dat is in deze tijd van individualisering en de zoektocht naar identiteit en echtheid zwaar achterhaald.'


comments powered by Disqus

« Merken die Verdwijnen: Bert van der Veer over Media More! magazine kon jeugd niet bevredigen »

Deze site draait op Bolt.