Blog

Merken die Verdwijnen: Bert van der Veer over Media

Door: Bert van der Veer - February 3, 2017

Na twee succesvolle edities van het boek Verdwenen Merken blikken auteurs Richard Otto en Robbert van Loon ditmaal vooruit. Bekende branchegenoten worden aan het woord gelaten om hun visie te geven over merken, waarvan zij verwachten dat deze op termijn zullen verdwijnen. Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen? In deze editie spreken we Bert van der Veer die zijn visie geeft op het medialandschap:

Bert van der Veer: 'Er is een hele trits aan nationaal bekende merken, die volstrekt zonder effect zijn en desondanks deel uitmaken van ons dagelijks leven. Het zijn de zuilen, de AVRO, de TROS, de VARA en al die anderen die de linkerbovenhoek van ons beeldscherm vervuilen. Het zijn niet eens zulke zwakke merken, het is alleen onduidelijk wat ze beogen. Geen geld verdienen. Leden binden, leden werven? Ze zijn de afzenders van al die prachtprogramma’s die dag in dag uit over ons uitgestort worden. Herkenbaarheid als poging. Maar geen must. De AVRO bijvoorbeeld is goed in kunst en cultuur, maar brengt ons ook Wie is de mol?. Max is voor de senioren, maar die zie je niet eens in Heel Holland Bakt. Van welke omroep is Penoza? Het doet er niet toe. Het zijn vooral mediabedrijven, productiehuizen. Ze maken programma’s. Of laten programma’s extern maken. En dat doen ze goed. Het zijn merken die moeiteloos gaan overleven. Het zijn alleen lege merken.'


comments powered by Disqus

« Deze 7 merken verdwijnen in 2017 Merken die Verdwijnen: Maarten Hafkamp over Media »

Deze site draait op Bolt.