Interview

Ivo Roefs (Tribal DDB) over veranderingen in de reclame

Door: Richard Otto - December 14, 2015

Ivo Roefs is CEO bij Tribal DDB en loopt voorop in de veranderingen in de reclame. Mede-auteur Richard Otto interviewde over oa 'Love Brands' en de huidige merkcommunicatie via social media.

Wat is er volgens jou nodig om een 'Love Brand' te creëren?
Om een Love Brand te kunnen worden, moet je authentiek zijn, uitgesproken zijn, consistent zijn in je gedrag, maar verrassend in je communicatie.

Vroeger werd vooral TV, radio en print ingezet om de consument te bereiken. Maakt social media het voor merken makkelijker om omarmt te worden door het grote publiek?
Het voordeel van social media is dat je makkelijker bereik hebt tot de vrienden van vrienden. Als een van die vrienden als (tijdelijk) ambassadeur voor je merk wil optreden, door bijvoorbeeld content te delen die ze leuk/goed vinden, dan is dat een hele mooie springplank om de consument te bereiken.

Er zijn de laatste 20 jaar talrijke nieuwe mediamogelijkheden bij gekomen waar reclamebureaus mee werken. Wat is het verschil tussen de creatief anno 2015 versus die uit 1985?
In mijn optiek niet zoveel. Ik geloofde toen en nu nog steeds dat creativiteit de grootste kracht is om energie en richting te geven aan een merk. Die creativiteit moet gebaseerd zijn op een relevant inzicht. Een inzicht dat relevant is voor het merk en haar doelgroep. Een goede creatief moet zo’n relevant inzicht weten te vertalen in een impactvol creatief idee. Dat was toen en dat is nu nog steeds. De media waarin dat tot uiting komt zijn door de tijd veranderd, maar met goede input in een briefing is dat wat mij betreft voor hen net zo moeilijk als 20 jaar geleden. Vroeger kwam je alleen wat makkelijker weg met een minder creatief idee, omdat mensen minder boodschappen op zich afgevuurd kregen. Vandaag de dag breek je niet door de clutter heen zonder een extreem goed idee. Dat is het enige verschil.

Welk Nederlands verdwenen merk zou je graag weer terug willen zien?
Postbank. De bank van het volk.


comments powered by Disqus

« Geen 40ste verjaardag voor IKON Simon Neefjes (TBWA) over hoe merken zich onsterfelijk kunnen maken »

Deze site draait op Bolt.