Blog

Hoe de Platenbon ons vroeger op ieder examenfeest liet slagen

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - June 16, 2016

Tienduizenden jongeren zitten vandaag in spanning. Zijn ze geslaagd of gezakt? In het eerste geval komt na het gejuich ook meteen het geregel. Er moet een feest komen! Al je vrienden worden uitgenodigd op een tuinfeest, maar ook je familie wil jou natuurlijk graag feliciteren. Opa's en oma's, ooms en tantes... Ze zullen je allemaal komen belonen met cadeaus. Anno 2016 is zo'n cadeau alleen lang niet meer zo gemakkelijk te kiezen. Wat dat betreft hadden we het vroeger een stuk makkelijker. Het Verdwenen Merk van deze week begeleidt ons met verjaarde dance-deuntjes naar een tijd van LP's, Napster en de Free Record Shop.

Verjaardagscadeau
Zeg je Nationale Entertainment Card, dan gaan er vaak maar weinig belletjes rinkelen. Zodra je over de Nationale Platenbon spreekt, weet echter iedereen waar je het over hebt. Deze cadeauknaller dankt zijn merknaam nog uit de tijd dat we vooraan in de rij stonden om de nieuwste LP's en platen te kopen bij inmiddels verdwenen muziekzaken. Later werd de naam nog veranderd naar de Nationale Platen&CD Bon. Miljoenen feestjes en verjaardagen zijn hiermee opgefleurd en de Platenbon was jarenlang hét eindexamencadeau om te vragen, te geven en te krijgen. Ideaal voor als je niet wist wat iemand wilde hebben of om te geven aan iemand die alles al had.

Bovenal was de Nationale Platenbon een stille, stiekeme goudmijn. Miljoenen bonnen zijn namelijk wel verkocht, maar nooit ingeleverd. Dit terwijl de papieren bonnen tot op de dag van vandaag nog ingewisseld mogen worden.

Plastic Giftcard
In 2008 was het afgelopen met het Platenfeest. Door illegale muziekdiensten als Napster werden er steeds minder CD's verkocht. Er kwam daarom een breder alternatief op de markt, waarmee ook games gekocht konden worden. Als nieuwe merknaam werd De Nationale Entertainment Card geïntroduceerd, een oplaadbare plastic giftcard vol innovatieve voordelen. Zo konden kopers voortaan zelf een bedrag bepalen. Daarnaast konden ontvangers de kaart gebruiken voor online bestellingen. Winkels hoefden tenslotte het cadeau ook niet meer voor te financieren. De kaarten worden blanco geleverd en via de kassa of door een speciaal geleverde terminal opgeladen.

Een winnend concept zou je denken en de kaart is dan ook nog steeds op de markt. Toch is het succes wel aardig verstomd. Door faillissementen van bijvoorbeeld de V&D en de Music Store en het uit zicht raken van de Free Record Shop is de card nauwelijks meer te gebruiken. Wellicht moeten alle ooms en tantes van Nederland dus toch weer op zoek naar een nieuw cadeaualternatief voor de nieuwste lichting geslaagden.


comments powered by Disqus

« De laatste Negerzoen Het Verdwenen Merk van Sjaak Hoogkamer (MarketingTribune) »

Deze site draait op Bolt.