Topic

Het Verdwenen Merk van Taco Rijssemus (KRO-NCRV)

Door: Richard Otto - March 17, 2016

Verdwenen Merken vroeg aan Taco Rijssemus (mediadirecteur KRO-NCRV) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Rijssemus: ‘Mijn favoriete verdwenen merk is Buckler, omdat het laat zien dat de reclamewereld geen geïsoleerde biotoop is, maar onderdeel van de samenleving. 'Dat een cabaretier met een optreden het werk van marketing en reclame in een keer ongedaan kon maken was ongekend. In dit tijdperk is die sensitiviteit voor de geluiden uit de samenleving (en niet alleen van consumenten, maar ook de politiek, ONG's, etc.) vele malen hoger. Die sensitiviteit is nog eens versterkt door de grote rol die sociale media momenteel in ons leven spelen.’

Over Buckler
Jarenlang kon je er niet fatsoenlijk voor uitkomen, maar tegenwoordig is het gewoon weer helemaal hip. Mannen mogen gewoon Malt-bier en zelfs Radlers bestellen op het terras. Dat laatste drankje is aan een opmerkelijke opmars bezig en wordt tegenwoordig zelfs geserveerd in smaken als ‘ananas’ en ‘framboos’. Die Radler-hype lijkt ergens op de enorme populariteit van alcoholvrije bieren in de jaren '90. Een hype die ook nu weer oplaait, maar toentertijd abrupt stopte. Neerlands bekendste cabaratier ging zich er namelijk mee bemoeien. Met de volgende rake woorden sloopte Youp van ’t Hek eigenhandig het favoriete merk van Taco:

“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"

Het was deze passage uit de oudejaarsconference van 1989 waarmee Youp eigenhandig de nek omdraaide van het alcoholarme biermerk Buckler. Het merk kreeg daarbovenop nog harde klappen in de concurrentiestrijd met het opkomende Bavaria Malt. Laatstgenoemde was namelijk niet alleen goedkoper, maar volgens velen ook veel lekkerder.

Buckler verloor, ondanks smaakverbeteringen en een intensieve promotiecampagne, uiteindelijk de strijd. In 1993 verdween het merk uit ons land. Heineken, eigenaar van Buckler, gebruikt de merknaam overigens nog wel gewoon in landen als Frankrijk en Spanje. Hier laten ze zich dan ook niet zo leiden door de woorden van Youp.


comments powered by Disqus

« Het Verdwenen Merk van Willem-Albert Bol (Persgroep) Het Verdwenen Merk van Jan Dijkgraaf »

Deze site draait op Bolt.