Blog

Deze retailmerken gaan een spannend 2017 tegemoet

Door: Robbert van Loon - September 25, 2016

Sinds het uitbrengen van mijn boek ‘Verdwenen Merken’, waarin ruim 300 Nederlandse verdwenen merken worden besproken, vragen mensen me vaak welk merk ik binnenkort wel zie verdwijnen. Nu klinkt dat vrij negatief, maar feit is wel dat het voor sommige merken wel alles-of-niets is. Voor VerdwenenMerken.nl zet ik daarom toch vier retailmerken op een rij voor wie 2017 een spannend jaar gaat worden…

Kijkshop
De Kijkshop-formule kennen we al sinds de jaren zeventig en was ooit een groot succes. Het merk was innovatief in het retaillandschap, door alle producten achter glas te presenteren. Deze producten kregen hierdoor iets exclusiefs en genoten een optimale presentatie op de winkelvloer. Later sloeg de consumentenstemming om. De Kijkshop werd afstandelijk genoemd en kende nauwelijks meer voordelen ten opzichte van opkomende webwinkels. Het werd maar vervelend dat we een product niet even konden vastpakken of uit de schappen halen. De voorlopige redding lijkt de goedlopende webwinkel die het merk heeft opgezet. Hier profiteren shoppers tenslotte nog steeds van de lage Kijkshop-prijzen. Het aantal fysieke filialen daalt echter in rap tempo en het merk strijdt ook in 2017 weer tegen het bekende credo: “kijken, kijken, niet kopen”.

Blokker
Ook Blokker zal volgend jaar haar handen vol hebben met de huidige ‘alles of niets’-strategie. Het merk is dan ook van alle kanten aangevallen de afgelopen jaren. Huishoudelijke apparaten zijn binnen een paar muisklikken besteld op Bol.com en Coolblue en voor al het klein grut lopen we even naar de Action of de Xenos. Bij de pakken neer zitten doet Blokker niet en op dit moment is het bezig aan een groots imago- en charmeoffensief. De winkels worden vernieuwd naar ‘Nieuwste Blokkers’, de website heeft een frissere jas aangetrokken en, als we de TV-commercials mogen geloven, komt zelfs Sarah Jessica Parker er tegenwoordig graag over de winkelvloer. Geld lijkt voorlopig geen probleem te zijn binnen de Blokker-familie, maar de shopper is nog geen spekkoper. We zijn benieuwd wat Blokker volgend jaar in petto heeft voor ons!

DA Drogist
Het was een flinke schok eind vorig jaar. 29 december 2015 kopten de kranten over een faillissement van DA Drogist, maar nog dezelfde dag werd een doorstart geregeld. DA (‘Dienende Actie’) werd binnen acht uur overgenomen door de Nederlandse Drogisterij Service, een bedrijf dat pas een week bestond en op naam. Deze deal leek dan ook een ‘luchtje’ te hebben, maar dat is voer voor boekhouders. Als shopper merkte je namelijk maar weinig van de hele zaak. Sommige filialen moesten sluiten of veranderden van naam doordat franchisehouders besloten om na het faillissement over te snappen naar concurrenten als ETOS of Kruidvat. Afgelopen zomer heeft de Nederlandse Drogisterij Service weer ‘vrede’ gesloten met de vele franchisers, maar de boel blijft onder hoogspanning staan. Laten we hopen dat 2017 een stuk vrolijker fruitiger wordt voor DA!

MS Mode
Curatoren van kledingketen MS Mode moesten afgelopen zomer het faillissement wel aanvragen. De situatie waarin de Rabobank de omzet naar zich toetrok bleek onhoudbaar. De bank vertrouwde de cijfers niet meer en wilde grote verliezen voor zijn. Iets dat hen niet in dank werd afgenomen door oud-eigenaar Roland Kahn. Het was sowieso al geen gelukkig jaar voor Kahn, want eerder liep hij nog de overname van het failliete V&D mis. Toch is het wel Kahn die voorlopig als laatste lacht, want in september werd bekend dat zijn investeringsmaatschappij MS Mode voor een schijntje heeft teruggekocht. MS Mode maakte zodoende een doorstart en zal in 2017 all-in moeten gaan. Een zachte winter of een nieuwe bankrel zou het merk alsnog in de kou kunnen laten staan.


comments powered by Disqus

« Onderzoek naar meest gemiste verdwenen merken De ondergang van Nederlands meeste luxe modeketen »

Deze site draait op Bolt.