Het Verdwenen Merk van Willem-Albert Bol (Persgroep)

Verdwenen Merken vroeg aan Willem-Albert Bol (manager Marketing Advertising van Persgroep Nederland) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - July 1, 2016


De laatste zomervakantie van Holland International

In 2015 maakte moederbedrijf TUI bekend dat in november dit jaar het doek voor reisbureaudochter Holland International. In deze zomerdagen blijkt dat voor Nederlandse consumenten deze door 42 jaar oude merknaam al uit het straatbeeld is verdwenen.

Door: Richard Otto - June 30, 2016


Vincent Everts over Baan software

Verdwenen Merken vroeg aan trendwatcher Vincent Everts naar zijn favoriete merk.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - June 30, 2016


Het Verdwenen Merk van Jean Paul Schaddé van Dooren

Verdwenen Merken vroeg aan Jean Paul Schaddé van Dooren (marketingmanager T-Mobile) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - June 17, 2016


Hoe de Platenbon ons vroeger op ieder examenfeest liet slagen

Tienduizenden jongeren zitten vandaag in spanning. Zijn ze geslaagd of gezakt? In het eerste geval komt na het gejuich ook meteen het geregel. Er moet een feest komen! Al je vrienden worden uitgenodigd op een tuinfeest, maar ook je familie wil jou natuurlijk graag feliciteren. Opa's en oma's, ooms en tantes... Ze zullen je allemaal komen belonen met cadeaus. Anno 2016 is zo'n cadeau alleen lang niet meer zo gemakkelijk te kiezen. Wat dat betreft hadden we het vroeger een stuk makkelijker. Het Verdwenen Merk van deze week begeleidt ons met verjaarde dance-deuntjes naar een tijd van LP's, Napster en de Free Record Shop.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - June 16, 2016


Burgerjournalistieke platform Skoeps bracht te weinig scoops

Skoeps was de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten opgericht door PCM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media. Met een GSM-telefoon inclusief camera konden Nederlanders zelf in de huid kruipen van een journalist. Na twee jaar viel echter het doek voor dit platform.

Door: Richard Otto - June 1, 2016


Hoe alcoholarm Buckler het niet volhield tot de Radler-hype

Jarenlang kon je er niet fatsoenlijk voor uitkomen, maar tegenwoordig is het helemaal bon ton. Mannen mogen gewoon weer Radlers en Malt-bier bestellen op het terras. Begon de opmars van Radler een paar jaar geleden nog weifelend, tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend biermerk wel een variant in zijn assortiment. De van oorsprong Oostenrijke bier-variant is zelfs in exotische smaken als grapefruit en ananas te verkrijgen. En de geest is nog lang niet uit de fles! De Radler-hype lijkt ergens op de enorme populariteit van alcoholvrije bieren in de jaren '90. Een hype die ook nu weer oplaait, maar toentertijd abrupt stopte. Neerlands bekendste cabaratier ging zich er namelijk mee bemoeien. Met rake woorden sloopte hij eigenhandig het Verdwenen Merk van deze week. Een merk dat ons terugbrengt naar de Oudejaarsconference van 1989, Bavaria Malt en Spanje.

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - May 9, 2016


Het Verdwenen Merk van Ruud de Langen (Mindshare)

Verdwenen Merken vroeg aan CEO van mediabureau Mindshare naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto - May 7, 2016


Hoe CD-i de gamesconsole oorlog verloor

Philips heeft met het meest recente voetbalkampioenschap glorieus afscheid genomen van het hoofdsponsorschap van PSV. Hierdoor kan het merk zich vanaf nu volledig richten op de vernieuwde marktstrategie. Meer zichtbaarheid in de professionele tak en minder binnen huishoudens. Zo is de Eindhovense tech-gigant al een tijd bezig met het afstoten van vele consumentenproducten. 27 mei neemt het zelfs 'afscheid' van haar paradepaardje: de Lamp. Ruim 30 jaar geleden hing de vlag er nog heel anders bij. Vol goede moed begon het merk aan het nieuwe multimediaplatform CD-i dat vol inzette op edutainment. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar dure guldens, Hotel Mario en een 14K4-modem.

Door: Robbert van Loon, Richard Otto - May 7, 2016


Filmliefhebbers kwamen aan hun trekken met FilmNet

Met een schuld van bijna €1 miljard lijkt er geen houden meer aan voor Canal+. Helemaal als je bedenkt dat hier nog €400.000.000 bij gaat komen dit jaar. Het merk wordt dan ook vanuit alle kanten van de markt weggeconcureerd. Op YouTube is altijd iets leuks te vinden, series kijken we via Netflix of Videoland en (klassieke) films komen binnen via diensten als MyPrime of OnDemand. En dan hebben we het nog niets eens gehad over het 'gedoogde' circuit van illegale downloads. De tijd van 'haal de bioscoop in huis' is dan ook redelijk achterhaald. De voorloper van het Franse Canal+ had wat dat betreft een stuk meer in te brengen in onze huishoudens. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar een tijd van losse decoders, Center Parcs en veel porno.

Door: Robbert van Loon - May 7, 2016


Deze site draait op Bolt.