Het einde van Video2000

Deze week werd bekend dat dit jaar de laatste VHS-recorder wordt geproduceerd. Vorig jaar wist het Japanse Funai nog 750.000 vhs-recorders te slijten, maar dat was niet voldoende om de productie voor consumenten voort te zetten, al helemaal niet omdat het steeds moeilijker werd om nog onderdelen voor de apparaten te verkrijgen. VHS was eigenlijk al ruim 20 jaar bij de introductie van de DVD achterhaald, maar heeft het nog lang volgehouden. Andere merken zoals Betamax en Video200 zijn al veel langer van de markt gehaald. Bij het door Philips ontwikkelde Video2000 (ookwel V2000 genoemd) was het vooral het gebrek aan sexfilms wat de das omdeed.

Door: Richard Otto - July 20, 2016


Hoe jongeren vroeger in juli hun tong door de Blinde Kusmuur staken

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: de Megafestatie.

Door: Robbert van Loon - July 14, 2016


Lodewijk van der Peet (BeyenMeyer) over Planet Internet

Verdwenen Merken vroeg aan Lodewijk van der Peet (managing director van reclamebureau BeyenMeyer) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto - July 11, 2016


Verdwenen Merk van Philippe Hondelink

Verdwenen Merken vroeg aan V&D-historicus en hoofdauteur van het boek Vroom & Dreesmann Philippe Hondelink naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto - July 10, 2016


Het Verdwenen Merk van Willem-Albert Bol (Persgroep)

Verdwenen Merken vroeg aan Willem-Albert Bol (manager Marketing Advertising van Persgroep Nederland) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - July 1, 2016


De laatste zomervakantie van Holland International

In 2015 maakte moederbedrijf TUI bekend dat in november dit jaar het doek voor reisbureaudochter Holland International. In deze zomerdagen blijkt dat voor Nederlandse consumenten deze door 42 jaar oude merknaam al uit het straatbeeld is verdwenen.

Door: Richard Otto - June 30, 2016


Vincent Everts over Baan software

Verdwenen Merken vroeg aan trendwatcher Vincent Everts naar zijn favoriete merk.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - June 30, 2016


Het Verdwenen Merk van Jean Paul Schaddé van Dooren

Verdwenen Merken vroeg aan Jean Paul Schaddé van Dooren (marketingmanager T-Mobile) naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - June 17, 2016


Hoe de Platenbon ons vroeger op ieder examenfeest liet slagen

Tienduizenden jongeren zitten vandaag in spanning. Zijn ze geslaagd of gezakt? In het eerste geval komt na het gejuich ook meteen het geregel. Er moet een feest komen! Al je vrienden worden uitgenodigd op een tuinfeest, maar ook je familie wil jou natuurlijk graag feliciteren. Opa's en oma's, ooms en tantes... Ze zullen je allemaal komen belonen met cadeaus. Anno 2016 is zo'n cadeau alleen lang niet meer zo gemakkelijk te kiezen. Wat dat betreft hadden we het vroeger een stuk makkelijker. Het Verdwenen Merk van deze week begeleidt ons met verjaarde dance-deuntjes naar een tijd van LP's, Napster en de Free Record Shop.

Door: Richard Otto & Robbert van Loon - June 16, 2016


Burgerjournalistieke platform Skoeps bracht te weinig scoops

Skoeps was de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten opgericht door PCM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media. Met een GSM-telefoon inclusief camera konden Nederlanders zelf in de huid kruipen van een journalist. Na twee jaar viel echter het doek voor dit platform.

Door: Richard Otto - June 1, 2016


Deze site draait op Bolt.