Hoe Olm allesbehalve vrienden maakte in de kroeg

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikt Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Olm Bier.

Door: Robbert van Loon - September 29, 2016


Toen WE nog HIJ en ZIJ was

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Modeketen HIJ/ZIJ

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - September 26, 2016


Deze retailmerken gaan een spannend 2017 tegemoet

Sinds het uitbrengen van mijn boek ‘Verdwenen Merken’, waarin ruim 300 Nederlandse verdwenen merken worden besproken, vragen mensen me vaak welk merk ik binnenkort wel zie verdwijnen. Nu klinkt dat vrij negatief, maar feit is wel dat het voor sommige merken wel alles-of-niets is. Voor VerdwenenMerken.nl zet ik daarom toch vier retailmerken op een rij voor wie 2017 een spannend jaar gaat worden…

Door: Robbert van Loon - September 25, 2016


Het Verdwenen Merk van Jeroen Kijk in de Vegte (NPO Radio 2)

Verdwenen Merken vroeg aan radio-dj Jeroen Kijk in de Vegte naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto - September 25, 2016


Hoe een koninklijke Meddens zelfs met oorlogsbommen niet klein te krijgen was

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: de modezaken van Meddens.

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - September 10, 2016


De laatste Negerzoen

Sinds Sylvana Simons zich verbonden heeft aan de politieke stroming van DENK is de wereld weer even te klein. Nederland lijkt steeds sterker verdeeld en de racismekaart wordt vaker getrokken dan ooit. Tot ergenis van velen. Dat dit ook invloed heeft op merken is al langer duidelijk. Hema zou het Paasfeest verloochenen, de Bijenkorf is extra voorzichtig met de December-decoratie en Albert Heijn moest geboycot worden vanwege haar keuzes rondom Zwarte Piet. Maar nog ver voordat Zwarte Piet een issue was, viel Nederland al in twee kampen uiteen. Een foutieve inschatting van een banketbakkersmarketeer was hiervoor verantwoordelijk. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons zoete lekkernijen, ongewenste betutteling en internationale taalcritici.

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - September 9, 2016


Hans Prummel (De Naamafdeling) over RTL Véronique

Verdwenen Merken vroeg aan merkbedenker Hans Prummel naar zijn favoriete merk.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - August 23, 2016


Maarten Spanjer over Yab Yum

Verdwenen Merken vroeg aan acteur, presentator en schrijver Maarten Spanjer naar zijn favoriete verdwenen merk.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - July 22, 2016


Hoe meisjes met een snor kinderen weerhielden van het drinken van (nep)bier

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Snor

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - July 21, 2016


Het einde van Video2000

Deze week werd bekend dat dit jaar de laatste VHS-recorder wordt geproduceerd. Vorig jaar wist het Japanse Funai nog 750.000 vhs-recorders te slijten, maar dat was niet voldoende om de productie voor consumenten voort te zetten, al helemaal niet omdat het steeds moeilijker werd om nog onderdelen voor de apparaten te verkrijgen. VHS was eigenlijk al ruim 20 jaar bij de introductie van de DVD achterhaald, maar heeft het nog lang volgehouden. Andere merken zoals Betamax en Video200 zijn al veel langer van de markt gehaald. Bij het door Philips ontwikkelde Video2000 (ookwel V2000 genoemd) was het vooral het gebrek aan sexfilms wat de das omdeed.

Door: Richard Otto - July 20, 2016


Deze site draait op Bolt.