Merken die Verdwijnen: Bert van der Veer over Media

Na twee succesvolle edities van het boek Verdwenen Merken blikken auteurs Richard Otto en Robbert van Loon ditmaal vooruit. Bekende branchegenoten worden aan het woord gelaten om hun visie te geven over merken, waarvan zij verwachten dat deze op termijn zullen verdwijnen. Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen? In deze editie spreken we Bert van der Veer die zijn visie geeft op het medialandschap:

Door: Bert van der Veer - February 3, 2017


Deze 7 merken verdwijnen in 2017

2016 was een bewogen jaar voor merken. Jeugdblad Taptoe, reisgigant Holland International, warenhuis V&D, OV-dienstverlener Veolia en electronicaketen Scheer en Foppen moesten allen het veld ruimen. Daarentegen beleefden merknamen als kledingketen Promiss, Smiths chips, Brio margarine en Benbits hun terugkeer. Laatstgenoemde werd zelfs voor de derde maal herkauwd. Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken nu vooruit welke merken er dit jaar gaan verdwijnen.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - January 1, 2017


Het verhaal achter 10 legendarische merknamen

Merken komen en gaan, maar de beste merken blijven hangen zelfs nadat ze al zijn verdwenen. Iedereen kent wel een merk waar nog heimelijk naar wordt terugverlangd. Omdat de smaak ons terugbrengt naar schoolreisjes, de muziek naar eerste vakantieliefdes of de commercial naar vervlogen tijden. Maar waar kwamen al die beklijvende merknamen nou vandaan? Verdwenen Merken-auteurs Richard Otto en Robbert van Loon geven het verhaal achter tien legendarische merknamen.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - December 15, 2016


More! magazine kon jeugd niet bevredigen

Covergirls Sylvana Simons, Daphne Bunskoek en Bridget Maasland kregen jeugd niet aan het lezen..

- December 4, 2016


Onderzoek naar meest gemiste verdwenen merken

De Negerzoen is nog altijd een van de meest gemiste merken van Nederland. Qua verdwenen radio- & TV-zenders voert TMF de populariteitsranglijst. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van Richard Otto & Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken. Binnen zes verschillende categorieën vroegen zij online aan 375 Nederlanders naar welk verdwenen Nederlandse merk zij het meest terugverlangen. Tot slot werd gevraagd welk verdwenen merk absoluut niet meer terug hoeft te keren. De DSB Bank ging er hier met de ‘hoofdprijs’ vandoor.

Door: Richard Otto en Robbert van Loon - November 21, 2016


De ondergang van Nederlands meeste luxe modeketen

Het in 1889 opgerichte Maison de Bonneterie ontpopte zich in de begin jaren van bescheiden warenhuis naar een luxe modehuis met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Heemstede. Mede door de recessie zagen de eigenaren in 2014 onvoldoende perspectief voor de toekomst. Na 125 jaar werd er besloten om de winkels te sluiten.

Door: Richard Otto - November 9, 2016


Patrick Petersen over Video 2000

In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Patrick Petersen, auteur, spreker, uitgever en mediaondernemer.

- October 4, 2016


Hoe Olm allesbehalve vrienden maakte in de kroeg

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikt Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Olm Bier.

Door: Robbert van Loon - September 29, 2016


Toen WE nog HIJ en ZIJ was

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Modeketen HIJ/ZIJ

Door: Robbert van Loon en Richard Otto - September 26, 2016


Deze retailmerken gaan een spannend 2017 tegemoet

Sinds het uitbrengen van mijn boek ‘Verdwenen Merken’, waarin ruim 300 Nederlandse verdwenen merken worden besproken, vragen mensen me vaak welk merk ik binnenkort wel zie verdwijnen. Nu klinkt dat vrij negatief, maar feit is wel dat het voor sommige merken wel alles-of-niets is. Voor VerdwenenMerken.nl zet ik daarom toch vier retailmerken op een rij voor wie 2017 een spannend jaar gaat worden…

Door: Robbert van Loon - September 25, 2016


Deze site draait op Bolt.